Zmiany wynikające z planowanej do oddania nowej trasy tramwajowej Nowa Warszawska wywołały burzliwą dyskusje w mediach. Pierwsze emocje opadły więc przenalizujemy sytuację tramwajową.
Minusy:
Po pierwsze: likwidacja linii 2 i 4 z pętli Łostowice-Świętokrzyska kierując oba tramwaje na pętle Ujeścisko), całkowicie odcinając dotychczasową możliwość bezpośredniego dojazdu do innych dzielnic Gdańska, takich jak Zaspa czy Przymorze.
W skrócie kolejna, dodatkowa zupełnie niepotrzebna przesiadka, która wydłuży dotarcie do celu np. pracy. Konieczna będzie przesiadka z autobusu na tramwaj, po czym kolejna przesiadka do kolejnego tramwaju (w taki sposób jeździłem do pracy kilka lat-zrezygnowałem i jeżdzę samochodem! - red. Paweł Wiśniewski) Po uruchomieniu pętli Łostowice-Świętokrzyska skrócono wiele linii autobusowych (m. in.: 295), uzasadniając to możliwością przesiadki na tramwaj, od marca z tramwaju na tramwaj będzie kolejna przesiadka...eh
Przesiadka na pętli Łostowice-Świętokrzyska, kolejna na przystanku Przemyska? To jest promocja transportu zbiorowego w wydaniu gdańskim hm...?
Warto pamiętać, że linie 2 i 4 mają niemal identyczny przebieg trasy, jedyną różnicą jest inna bieg przez centrum tzn. popularna "czwórka" jeździ przez Węzeł Groddecka, Urząd Miejski i Dworzec PKS , a "dwójka" przez Śródmieście SKM, Bramę Wyżynną i Dworzec Główny.
Dlaczego nie podzielono tych linii w imię zasad "fair play" czyli jedna na pętle Łostowice-Świętokrzyska, a drugą na Ujeścisko.
"Najlepszym układem wydawałoby się rozwiązanie, w którym tramwaje linii 4 i 6 jeździłyby z pętli Łostowice-Świętokrzyska, a tramwaje linii 2 i 11 z Ujeściska.
W ten sposób z każdej pętli sprawiedliwie jedna z linii jeździłaby przez Dworzec Główny (2 z Ujeściska i 6 z Łostowic) a druga przez Dworzec PKS (4 z Łostowic i 11 z Ujeściska) i z każdej pętli zapewniony będzie bezpośredni dojazd na Zaspę i Przymorze." - piszą aktywiści na profilu Południowe osiedla Dzielnicy Orunia Górna - Gdańsk Południe
Po drugie: brak możliwości dotarcia tramwajem pomiędzy pętlami od Łostowice-Świętokrzyska przez Warszawską do pętli Ujeścisko i dalej przez Adamowicza. Czy i kiedy zyskamy takie połączenie?
Po trzecie: linia 13, która miała połączyć przystanek Brętowo PKM, przez Ujeścisko, Chełm, Śródmieście aż na Stogi - zapadła cisza....
Plusy:
Po pierwsze: wydłużona będzie z Chełmu linia nr 3 do Brzeźna. Powstałoby dodatkowe połączenie na plażę (oprócz linii nr 6 do Jelitkowa), jednak należy pamiętać o uciętych liniach 2 i 4 również do Jelitkowo).
Co o tym myślą mieszkańcy Chełmu?
Wielokrotnie skarżyli się, że nie mogę wsiąść do tramwaju m. in. z tej przyczyny jedna linia miała swoją pętlę właśnie na Chełmie. Wydłużenie linii 3 spowoduje, że będą mieć konieczność wchodzenia do zatłoczonych już wagonów.
Po drugie: linia 7 bez zmian (jeszcze), która wciąż kursowałaby z pętli Łostowice-Świętokrzyska.
Miasto Gdańska rzekomo promuje transport zbiorowy i reklamuje jako priorytet jednak w południowej części Gdańska komunikacja miejska wygląda źle. O podwyżkach cen biletów nie wspomnę.
Większość mieszkańców myślała, że będzie lepiej, ale lepiej TO JUŻ BYŁO...(niestety).
Czy tego chcą włodarze Miasta Gdańska?
Paweł Wiśniewski
redaktor naczelny