19 stycznia 2023

Tramwajowy chaos na południu

Nowa Warszawska
Zmiany wynikające z planowanej do oddania nowej trasy tramwajowej Nowa Warszawska wywołały burzliwą dyskusje w mediach. Pierwsze emocje opadły więc przenalizujemy sytuację tramwajową.

Minusy:
Po pierwsze: likwidacja linii 2 i 4 z pętli Łostowice-Świętokrzyska kierując oba tramwaje na pętle Ujeścisko), całkowicie odcinając dotychczasową możliwość bezpośredniego dojazdu do innych dzielnic Gdańska, takich jak Zaspa czy Przymorze.

W skrócie kolejna, dodatkowa zupełnie niepotrzebna przesiadka, która wydłuży dotarcie do celu np. pracy. Konieczna będzie przesiadka z autobusu na tramwaj, po czym kolejna przesiadka do kolejnego tramwaju (w taki sposób jeździłem do pracy kilka lat-zrezygnowałem i jeżdzę samochodem! - red. Paweł Wiśniewski) Po uruchomieniu pętli Łostowice-Świętokrzyska skrócono wiele linii autobusowych (m. in.: 295), uzasadniając to możliwością przesiadki na tramwaj, od marca z tramwaju na tramwaj będzie kolejna przesiadka...eh

Przesiadka na pętli Łostowice-Świętokrzyska, kolejna na przystanku Przemyska? To jest promocja transportu zbiorowego w wydaniu gdańskim hm...?

Warto pamiętać, że linie 2 i 4 mają niemal identyczny przebieg trasy, jedyną różnicą jest inna bieg przez centrum tzn. popularna "czwórka" jeździ przez Węzeł Groddecka, Urząd Miejski i Dworzec PKS , a "dwójka" przez Śródmieście SKM, Bramę Wyżynną i Dworzec Główny.
Dlaczego nie podzielono tych linii w imię zasad "fair play" czyli jedna na pętle Łostowice-Świętokrzyska, a drugą na Ujeścisko.
"Najlepszym układem wydawałoby się rozwiązanie, w którym tramwaje linii 4 i 6 jeździłyby z pętli Łostowice-Świętokrzyska, a tramwaje linii 2 i 11 z Ujeściska.
W ten sposób z każdej pętli sprawiedliwie jedna z linii jeździłaby przez Dworzec Główny (2 z Ujeściska i 6 z Łostowic) a druga przez Dworzec PKS (4 z Łostowic i 11 z Ujeściska) i z każdej pętli zapewniony będzie bezpośredni dojazd na Zaspę i Przymorze." - piszą aktywiści na profilu Południowe osiedla Dzielnicy Orunia Górna - Gdańsk Południe

Po drugie: brak możliwości dotarcia tramwajem pomiędzy pętlami od Łostowice-Świętokrzyska przez Warszawską do pętli Ujeścisko i dalej przez Adamowicza. Czy i kiedy zyskamy takie połączenie? 

Po trzecie: linia 13, która miała połączyć  przystanek Brętowo PKM, przez Ujeścisko, Chełm, Śródmieście aż na Stogi - zapadła cisza.... 

Plusy:
Po pierwsze: wydłużona będzie z Chełmu linia nr 3 do Brzeźna. Powstałoby dodatkowe połączenie na plażę (oprócz linii nr 6 do Jelitkowa), jednak  należy pamiętać o uciętych liniach 2 i 4 również do Jelitkowo). 

Co o tym myślą mieszkańcy Chełmu?
Wielokrotnie skarżyli się, że nie mogę wsiąść do tramwaju m. in. z tej przyczyny jedna linia miała swoją pętlę właśnie na Chełmie. Wydłużenie linii 3 spowoduje, że będą mieć konieczność wchodzenia do zatłoczonych już wagonów.

Po drugie: linia 7 bez zmian (jeszcze), która wciąż kursowałaby z pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Miasto Gdańska rzekomo promuje transport zbiorowy i reklamuje jako priorytet jednak w południowej części Gdańska komunikacja miejska wygląda źle. O podwyżkach cen biletów nie wspomnę.

Większość mieszkańców myślała, że będzie lepiej, ale lepiej TO JUŻ BYŁO...(niestety).
Czy tego chcą włodarze Miasta Gdańska?

Paweł Wiśniewski
redaktor naczelny
Będą kolejne boiska

Będą kolejne boiska

O budżecie obywatelskim

O budżecie obywatelskim

Będzie bezpieczniej

Będzie bezpieczniej

Komunikacja miejska

Komunikacja miejska