Po drugie pierwszego odcinka od SKM Śródmieście do pętli nie zobaczymy prawdopodobnie do 2030 roku więc perspektywa czekania kolejnych 10 lat to mało prawdopodobne, aby zadowoliła mieszkańców.
Po trzecie przynajmniej część planowanej trasy PKM przebiega na terenach rezerwy planowanej pod nowe ulice i to może opóźnić ich budowę.
Jakie decyzje zapadną, w jakiej kolejności i kiedy będą budowane nowe ulice oraz jak wpłynie na to PKM Południe tego zapewne jeszcze w gdańskim magistracie nie wiedzą dokładnie. W ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla PKM Południe analizowane będą następujące odcinki:
Odcinek 1 – budowa linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice – Świętokrzyska
Odcinek 2 – budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice – Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do planowanego węzła integracyjnego Kowale
Odcinek 3 – budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
Odcinek 4 – modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła – Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
Odcinek 5 – budowa nowej linii kolejowej od węzła integracyjnego Kowale pomiędzy zbiornikami retencyjnymi Świętokrzyska 1 i 2 oraz przystankami Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM) o długości ok. 7 km.