Mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska niedawno zyskali prawoskręt w kierunku centrum, który w znacznym stopniu poprawił sytuację na Havla. Już niebawem rozpoczną się kolejne roboty drogowe, tym razem po drugiej stronie jezdni. Lewoskręt powstanie jesienią.
Inwestycje to wynik wygranych projektów w Budżecie Obywatelskim. Prawoskręt w edycji 2019 otrzymał 5825 głosów i z najlepszym wynikiem wygrał głosowanie, jako drugi w kolejnej odsłonie mieszkańcy wybrali lewoskręt, który zyskał 4 593 punkty.Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska odpowiedzialna za realizację zadania lewoskrętu ogłosiła zapytanie ofertowe, a w nim zapis dotyczący opracowania dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn.: "Gdańsk Południe lepszy i szybszy wyjazd z al. Havla – budowa lewoskrętu w kierunku obwodnicy” w ramach zadania Budżet Obywatelski 2020. W treści przedmiotu zamówienia czytamy:
"1.3. Dobudowanie pasa do skretu w prawo z al. Vaclava Havla w ul. Wilanowską. Natomiast z obecnego pasa do skrętu w prawo stworzyć bus pas, który za skrzyżowaniem z ul. Wilanowską do skrzyżowania z al. Armii Krajowej (jezdni do Centrum) byłby wspólny z istn. pasem do jazdy w prawo w al. Armii Krajowej (kier. Centrum), a na wysokości wyspy centralnej i za jezdnią al.. Armii krajowej (jezdnia kier. obwodnica)byłby dobudowany bus pas, który kończyłby się w zatoce autobusowej w ciągu ul. Łostowickiej (Koncepcja dla takiego rozwiązania jest przygotowywana przez GZDiZ - Dział Inżynierii Ruchu)" Więcej: [Lewoskręt na Havla - przedmiot zamówienia]
O co chodzi? Według założeń urzędników bus pas miałby zaczynać się około 100 metrów przed skrzyżowaniem Havla z Wilanowską (a dokładniej Witosa), następnie po "starym" prawoskręcie (kolor czerwony na grafice tytułowej) byłby dozwolony ruch zarówno autobusów jak i pozostałych kierowców. Ponadto w przyszłości dobudowany zostałby pas ruchu jako bus pas na wysokości wyspy centralnej, aż do przystanku na ul. Łostowickiej.