17 listopada 2019

Poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych

We wrześniowej edycji Budżetu Obywatelskiego wygrał projekt poprawy bezpieczeństwa na ulicy Platynowej o wartości 55 000 pln. O poziomie bezpieczeństwa w dzielnicy Orunia Górna-Gdańsk Południe lokalne media pisały już wielokrotnie jednak nie widać znaczących zmian. Wspólnie z przedstawicielem Euroasfalt - firmy specjalizującej się w systemach bezpieczeństwa ruchu przeprowadziliśmy wizję lokalną na ulicy Platynowej. Rozwiązanie jest gotowe to Aktywne Przejścia dla Pieszych (APP). Co to takiego?
Wprowadzenie SmartPass zapewnia pieszemu bezpieczeństwo oraz komfort w procesie przekraczania drogi, a kierującemu – natychmiastową informację o jego obecności na przejściu.
SmartPass posiada zsynchronizowane ze sobą elementy: czujnik ruchu, punktowe elementy odblaskowe(S-4 Kabel), lampy wczesnego ostrzegania umieszczone ponad znakiem drogowym D-6. W Wariancie PREMIUM na pasach ruchu przed liniami P-10 wyznaczającymi przejście dla pieszych aplikowana jest nawierzchnia antypoślizgowa skracająca drogę hamowania pojazdów o ok 30% i ograniczająca możliwość wpadnięcia w poślizg pojazdu, który wykonałby manewr hamowania w momencie, gdy pieszy niespodziewanie wtargnąłby na  pasy. 
Grafika: Euroasfalt

Jak działa system inteligentnych przejść dla pieszych?
Po pierwsze: w momencie wykrycia pieszego w strefie przejścia czujniki ruchu aktywują system SmartPass.   
Po drugie: zsynchronizowane światła LED zaczynają pulsować w stronę kierowcy w jednakowej częstotliwości.   
Po trzecie: jednocześnie w kierunku pieszego jest wysyłany komunikat głosowy o zachowaniu ostrożności.   
Po czwarte: gdy pieszy opuści strefę przejścia, SmartPass wyłącza sygnały świetlne oraz głosowe. Samochody mogą bezpiecznie ruszyć dalej. 

Przejście jest monitorowane za pomocą systemu kamer. To oznacza, że w momencie, gdy pieszy porusza się po przejściu, kamery rejestrują jego oraz auta. Wbudowany radar mierzy prędkość pojazdów zbliżających się do przejścia. Moduł komunikacji przesyła różnego rodzaju informacje do systemu informatycznego. Przed przejściem dla pieszych jest montowany system antypoślizgowy ASE System. Pozwala on na zmniejszenie  drogi hamowania aut, w szczególności w trudnych warunkach atmosferycznych (deszcz i śnieg). SmartPass został zaprojektowany tak, aby inteligentne przejście można było umieścić na każdego rodzaju drodze. W zależności od lokalizacji, rodzaju drogi, natężenia ruchu pieszych i samochodów oraz innych potrzeb zarządców dróg system może być rozbudowywany o odpowiednio dopasowane moduły. 

System SmartPass składa się z następujących modułów:
-SmartPass moduł podstawowy (moduł detekcji i świateł LED)
-moduł dziękowy 
-moduł monitoring 
-moduł radar 
-moduł doświetlenie 
-moduł antypoślizgowy.

Poprawa bezpieczeństwa przejść potwierdzona badaniami SmartPass to jedyne tego typu urządzenie BRD w Polsce, które zostało zbadane przez Instytut Dróg i Mostów, Politechniki Warszawskiej pod kątem skuteczności zwiększenia bezpieczeństwa oraz poprawy komfortu uczestników ruchu. Badanie potwierdziło, że po zastosowaniu SmartPass na przejściach dla pieszych: 
-liczba kolizji się zmniejszyła,
-zaszła redukcja prędkości aut,
-liczba kierowców, którzy przepuścili pieszych na przejściu wzrosła,
-czas oczekiwania pieszych na przejście się skrócił.

Większe bezpieczeństwo dla kierowcy
Pulsujące światła LED skierowane do kierowcy zapewniają lepszą widoczność pieszego na przejściu i pomagają zauważyć przechodnia z dużej odległości. To szczególnie ważne przy złej widoczności, np. podczas opadów deszczu lub śniegu. Badania Euroasfalt pokazują, że kierowca szybciej reaguje na sygnały świetlne, jeśli są one aktywowane ruchem pieszego, a nie świecą przez cały czas.

Bezpieczny pieszy na przejściu 
Wbudowany głośnik emituje sygnały głosowe skierowane w stronę pieszego natychmiast, gdy zostanie wykryta jego obecność. Sygnały głosowe typu „spójrz w lewo” czy „zachowaj ostrożność” informują przechodnia, że przejście jest miejscem szczególnie niebezpiecznym. W efekcie wpływają na jego większą ostrożność przy przechodzeniu na drugą stronę. 

Skrócenie drogi hamowania  
System antypoślizgowy ASE System zamontowany przy inteligentnym przejściu przekłada się na skrócenie drogi hamowania do 30%. To odpowiednio skonstruowana nawierzchnia drogowa, która zapewnia wysoką szorstkość i zmniejsza poślizg pojazdów. System ma zastosowanie w szczególności w okresie jesienno-zimowym, podczas opadów deszczu lub śniegu. 

Monitoring przejścia  
System kamer wysokiej rozdzielczości rejestruje ruch pieszych na przejściu oraz ruch aut zbliżających się do przejścia. Gdy dojdzie do zdarzenia drogowego, nagrania pozwalają łatwo określić, jak doszło do wypadku. 

Niezawodność działania  
W inteligentnym przejściu dla pieszych SmartPass zastosowano wymienne aktywne wkładki S-4 Kabel SmartPass. Zapewnia to wysoką trwałość produktu, co przekłada się na niezawodne, zautomatyzowane działania przez długi czas.

Zgodność z obowiązującym prawem
Elementy SmartPass uzyskały wymagane certyfikaty, aprobaty techniczne lub krajowe oceny techniczne. Oznacza to, że system inteligentnych przejść jest zgodny z prawem budowlanym oraz rozporządzeniem Ministerstwa Infrastruktury.

W skład systemu wchodzą następujące elementy: 
Aktywne punktowe elementy najezdniowe LED dwustronne w osłonie żeliwnej Śnieżka S-4 Kabel w ilości 9 szt., instalowane przed liniami P10 patrząc na przejście od strony kierowcy. Od strony najazdu przed linią P10 element emituje pulsujące światło żółte (ostrzegawcze) natomiast od strony przejścia światło białej ciągłe, które dodatkowo oświetla przejście dla pieszego 
-czujniki ruchu wraz z uchwytami do regulacji zasięgu aktywacji systemu w obrębie przejścia  
-czujnik ruchu podtrzymujący pracę systemu  
-obudowa  
-szafa sterownicza z modułem GSM
-akumulator 
-lampy ostrzegawcze 12V fi 200 mm – 2 szt. 
-znaki D6 – 2 szt. 
-oznakowanie poziome w formie biało-czerwonych pasów wykonanych w technologii grubowarstwowej chemoutwardzalnej masy  

Dodatkowe moduły: 
-system antypoślizgowy ASE System wykonany z boksytu barwy neutralnej zapewniający skrócenie drogi hamowania. Łączna ilość nawierzchni antypoślizgowej 140 m2  (podstawowy wymiar pasa 3,5 mb x 20 mb = 70 m2  na jednym pasie ruchu) 
-moduł doświetlenia - 2 słupy wraz z oprawami  
-moduł dźwiękowy zamontowany obudowie smartpass 
-moduł monitoringu zamontowanego w obudowie smartpass 
-moduł radar zamontowanhy w obudowie smartpass

Wartość przedstawionej propozycji jest zdecydowanie wyższa niż kwota uzgodniona w projekcie Budżetu Obywatelskiego, który zawierał oświetlenie LED. Czy Miasto Gdańsk skorzysta z propozycji poprawy bezpieczeństwa na przejściu zlokalizowanym na ul. Platynowej?

Będą kolejne boiska

Będą kolejne boiska

O budżecie obywatelskim

O budżecie obywatelskim

Będzie bezpieczniej

Będzie bezpieczniej

Komunikacja miejska

Komunikacja miejska