Korki w dużych miastach to rzecz normalna, jednak czy można poprzez drobne korekty układu drogowego usprawnić ruch? Na przykładzie ulicy Świętokrzyskiej - jednej z najbardziej
zatłoczonych ulic Gdańska wynika, że dokonując niewielkich poprawek można poprawić mieszkańcom codzienne podróżowanie. Przypomnijmy, że w kwietniu 2014 roku na prośbę gdanskpoludnie.pl (więcej tu, tu i tutaj) Zarząd Dróg i Zieleni zlikwidował uwypuklenie chodnika na wysokości nr. 60, które zmniejszało przepustowość i potęgowało zator tejże ulicy. Dzięki tej zmianie samochody mogą na dłuższym (należy zwrócić uwagę na słowo "dłuższym") fragmencie jezdni ustawiać się w dwóch rzędach: do skrętu w lewo w ul. Niepołomicką oraz na wprost w kierunku obwodnicy trójmiejskiej. Korki jak były tak są, jednak można łatwiej i szybciej przejechać skrzyżowanie ulic Świętokrzyskiej z Niepołomicką, a należy pamiętać, że ilość osiedli, mieszkańców i kierowców w południowej części Gdańska wciąż wzrasta. Co więcej autobusy jadące w kierunku osiedla Pięć Wzgórz linia 295, Jaworzniaków 155 i 262 oraz Kowal 255 mają nieco łatwiej, aby jechać na wprost...jednak wciąż wszystkie autobusy przy wyjeździe z zatoki powinny ustąpić pierwszeństwa gdyż włączają się do ruchu, dopiero za przystankiem jest ustawiony znak informujący o lewoskręcie i pasie do jazdy na wprost. Ten newralgiczny odcinek Świętokrzyskiej wymaga jeszcze kolejnej modyfikacji - mam pomysł, zobaczymy czy urzędnicy podzielą moje zdanie...
zatłoczonych ulic Gdańska wynika, że dokonując niewielkich poprawek można poprawić mieszkańcom codzienne podróżowanie. Przypomnijmy, że w kwietniu 2014 roku na prośbę gdanskpoludnie.pl (więcej tu, tu i tutaj) Zarząd Dróg i Zieleni zlikwidował uwypuklenie chodnika na wysokości nr. 60, które zmniejszało przepustowość i potęgowało zator tejże ulicy. Dzięki tej zmianie samochody mogą na dłuższym (należy zwrócić uwagę na słowo "dłuższym") fragmencie jezdni ustawiać się w dwóch rzędach: do skrętu w lewo w ul. Niepołomicką oraz na wprost w kierunku obwodnicy trójmiejskiej. Korki jak były tak są, jednak można łatwiej i szybciej przejechać skrzyżowanie ulic Świętokrzyskiej z Niepołomicką, a należy pamiętać, że ilość osiedli, mieszkańców i kierowców w południowej części Gdańska wciąż wzrasta. Co więcej autobusy jadące w kierunku osiedla Pięć Wzgórz linia 295, Jaworzniaków 155 i 262 oraz Kowal 255 mają nieco łatwiej, aby jechać na wprost...jednak wciąż wszystkie autobusy przy wyjeździe z zatoki powinny ustąpić pierwszeństwa gdyż włączają się do ruchu, dopiero za przystankiem jest ustawiony znak informujący o lewoskręcie i pasie do jazdy na wprost. Ten newralgiczny odcinek Świętokrzyskiej wymaga jeszcze kolejnej modyfikacji - mam pomysł, zobaczymy czy urzędnicy podzielą moje zdanie...
Tak było...
Moja propozycja to rozwiązanie podobne jak na ul. Rogalińskiej. Pas do jazdy w lewo i osobny pas do jazdy na wprost (na Rogalińskiej jest prawoskręt) tyle, że rozpoczynający się przed przystankiem autobusowym - to dla układu ruchu ulicznego spora różnica. Samochody w dwóch rzędach zaczną ustawiać się od przystanku, dzięki czemu zwiększy się przepustowość skrzyżowania Świętokrzyska/Niepołomicka oraz autobusy linii 155, 255, 262 i 295 nie będą zmuszone ustępować pierwszeństwu gdyż przystanek będzie w pasie drogowym, co przyczyni się też do sprawniejszego przejazdu przez wspomniane skrzyżowanie. Proponowane rozwiązanie wymaga namalowania nowych znaków poziomych na jezdni i przeniesienia obecnego znaku przed przystanek autobusowy "Niepołomicka".
Świętokrzyska obecnie...
Ruch odbywa się następująco...
A proponuje, aby było...
Identycznie jak na ul. Rogalińskiej